W związku ze zmianami w podstawie programowej wychowania przedszkolnego dyrektorzy i nauczyciele muszą zmienić dokumentację związaną z monitorowaniem podstawy programowej. Obowiązek monitorowania wynika m.in. z zapisów w wymaganiach wobec przedszkoli.
W charakterystyce wymagania 1.” Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się” czytamy ” Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są planowane, monitorowane i doskonalone. Wnioski z monitorowania są wykorzystywane w planowaniu i realizowaniu tych procesów.”
W charakterystyce wymagania “2. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej” stwierdza się, że “W przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka…..”
Monitorowanie to działania prowadzone w szkole lub placówce obejmujące zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki.(rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego).
Podstawa programowa powinna być monitorowana w trzech aspektach:
– planowanie i systematyczność realizacji
– zgodność realizacji z warunkami i sposobem realizacji
– efekty realizacji
Monitorowanie podstawy programowej jest obowiązkiem zarówno nauczyciela jak i dyrektora.
Zadania nauczycieli w zakresie monitorowania realizacji podstawy programowej i dokumentacja z tym związana:
- Wybór programu wychowania w przedszkolu (dokumentacja: wniosek o dopuszczenie programu wych.przedszkolnego do użytku)
- Organizacja pracy w ciągu dnia z godnie z warunkami i sposobem realizacji podstawy programowej (Ramowy rozkład dnia, zapisy w dzienniku zgodne z ramowym rozkładem dnia)
- Planowanie pracy wychowawczo-dydaktyczno- opiekuńczej gwarantujące realizację podstawy programowej.(Schemat miesięcznego planu prac, karta monitoringu realizacji podstawy programowej)
- Przebieg procesu wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego. (Arkusz diagnozy przedszkolnej i obserwacji pedagogicznych, Arkusz monitoringu realizacji wniosków z diagnozy pedagogicznej)
- Sprawdzanie osiągnięć dzieci. (Arkusze diagnozy przedszkolnej i obserwacji pedagogicznych, Sprawozdanie z obserwacji i diagnozy przedszkolnej. Informacja o gotowosci szkolnej))
Zadania dyrektora w zakresie monitorowania podstawy programowej:
- Dopuszczenie do użytku programu wychowania przedszkolnego. (Wniosek o dopuszczenie programu do użytku. zarządzenie dyrektora w sprawie dopuszczenia programu do użytku)
- Kontrola organizacji pracy w ciągu dnia zgodnie z warunkami i sposobem realizacji podstawy programowej. (Arkusz kontroli realizacji podstawy programowej zgodnie z warunkami i sposobem realizacji)
- Kontrola planowania pracy wychowawczo-dydaktyczno- opiekuńczej.( Arkusz kontroli planu pracy)
- Kontrola przebiegu procesu wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego. (Analiza dokumentacji obserwacji pedagogicznych i diagnozy przedszkolnej, arkusz obserwacji doradczo-doskonalącej)
- Sprawdzanie osiągnięć dzieci (Arkusz obserwacji diagnozującej, informacja o gotowości szkolnej)
Wszystkie dokumenty niezbędne do monitorowania nowej podstawy programowej można zakupić w sklepie