Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. pozostawia ewaluację jako jedną z form (obok kontroli, wspomagania monitorowania) sprawowania nadzoru pedagogicznego. Zgodnie z zapisami zawartymi w najnowszym rozporządzeniu w sprawie nadzoru dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje wyniki do doskonalenia jakości pracy.
Rozporządzenie nie precyzuje w jaki sposób powinna zostać zorganizowana ewaluacja wewnętrzna, kto odpowiada za każdy z jej elementów. Pozostawia w tym względzie swobodę i autonomię dyrektorowi i radzie pedagogicznej. To, że dyrektor odpowiada za nadzór pedagogiczny a więc i ewaluację wewnętrzną nie oznacza, że powinien ją przeprowadzać sam. Wręcz przeciwnie. Zaangażowanie jak największej liczby osób ułatwi zebranie informacji i wpłynie korzystnie na odbiór jej wyników i wykorzystanie wniosków. Podział obowiązków może wyglądać w następujący sposób.
Działania związane z ewaluacją wewnętrzną | Osoba odpowiedzialna | Proponowany termin |
Wybór przedmiotu ewaluacji wewnętrznej | Rada pedagogiczna | Sierpień/ początek września |
Termin przeprowadzania ewaluacji | Rada pedagogiczna | Sierpień/początek września |
Wybór zespołu do spraw ewaluacji wewnętrznej . | Rada pedagogiczna | Sierpień/początek września |
Opracowanie projektu ewaluacji wraz z narzędziami badawczymi. | Zespół do spraw ewaluacji wewnętrznej | Wrzesień, październik |
Zatwierdzenie projektu ewaluacji i narzędzi badawczych | dyrektor | październik |
Zapoznanie rady pedagogicznej z projektem ewaluacji. | Przewodniczący zespołu do spraw ewaluacji wewnętrznej. | Koniec października |
Ustalenie zespołów badawczych | Dyrektor, rada pedagogiczna | Koniec października |
Przeprowadzanie badań | Zespoły badawcze | Listopad- maj |
Opracowanie zebranych informacji. | Zespoły badawcze | Maj/ początek czerwca |
Opracowanie propozycji wniosków. | Zespół do spraw ewaluacji | Początek czerwca |
Przedstawienie zebranych informacji i propozycji wniosków radzie pedagogicznej. | Zespół do spraw ewaluacji. | Czerwiec |
Wypracowanie rekomendacji | Rada pedagogiczna | Czerwiec |
Opracowanie raportu | Zespół do spraw ewaluacji | Czerwiec/ do 31 sierpnia |
Zatwierdzenie raportu | Dyrektor | Czerwiec/do 31 sierpnia |
Prezentacja raportu | Dyrektor lub przewodniczacy zespołu do spraw ewaluacji. | Czerwiec /do 31 sierpnia |
Ewaluacja dotyczy wymagań określonych dla przedszkoli w załączniku do rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół i placówek z 11 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611).Przedmiotem ewaluacji wewnętrznej są zagadnienia uznane w przedszkolu za istotne i wynikają z:
– wniosków z nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku szkolnego
– wniosków z pracy wychowawczo-dydaktycznej
– wniosków z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w poprzedni roku szkolnym
– wniosków z ewaluacji zewnętrznej
– skarg lub zaistniałych incydentów
– innych zdiagnozowanych potrzeby i problemów wymagających wyjaśnienia
Ewaluacja składa się z trzech etapów
1. Przygotowanie
wybór tematyki
zaplanowanie działań
opracowanie projektu ewaluacji
2. Realizacja – zbieranie danych
3. Podsumowanie
analiza danych
sformułowanie wniosków
sporządzenie raportu
prezentacja
W roku szkolnym 2017/2018 ministerstwo edukacji wybrało do ewaluacji zewnętrznej następujące wymagania;
1. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
2. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne.
Nie oznacza to, że musimy wybierać te same wymagania do ewaluacji wewnętrznej. Jednak dla zainteresowanych opracowałam projekty ewaluacji do tych wymagań. Pakiet do zakupienia zawiera: projekt ewaluacji, wszystkie narzędzia, procedurę ewaluacji, plan pracy zespołu do spraw ewaluacji, przykładowy schemat raportu.
Projekt ewaluacji wymagania “Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”
Projekt ewaluacji wymagania “Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”