Praca w przedszkolu to nie tylko praca z dziećmi, ale również z ich rodzicami. Można dyskutować, która sprawia więcej trudności i jest większym wyzwaniem. Dobra współpraca z rodzicami to co najmniej 50 % sukcesu w pracy nauczyciela przedszkola. Aby układała się dobrze, trzeba zbudować dobrą relację z rodzicami swoich wychowanków. Jak to zrobić? Oto kilka wskazówek.

 

Edukacja w dzisiejszych czasach to ogromne wyzwanie dla wszystkich nauczycieli.  Oczekiwania rodziców, mnóstwo dokumentacji, którą należy prowadzić, ale przede wszystkim zapanowanie nad grupą 25 dzieci, zapewnienie im nie tylko bezpieczeństwa ale też rozwoju. Doświadczone nauczycielki mają z tym problem a cóż dopiero początkujące. Dlatego przygotowałam kilka, moim zdaniem najważniejszych wskazówek dla tych pań, które rozpoczynają swoją przygodę z edukacją. Trzymam kciuki.

 

Przed rozpoczęciem roku szkolnego obowiązkiem nauczyciela jest wystąpienie z wnioskiem do dyrektora o dopuszczenie do użytku programów wychowania przedszkolnego, które będzie realizował w pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi. Jak prawidłowo umotywować wybór programu oraz jakich błędów uniknąć dopuszczając program do użytku? Odpowiedź na te pytania znajdziecie w artykule.

 

Jak motywujecie dzieci w swoim przedszkolu? Dajecie im naklejki, znaczki, stemple za to, że wykonały jakieś zadanie, były posłuszne, pomogły innym? Czy jesteście pewne, że to dobra metoda? Zachęcam do zapoznania się z badaniami na ten temat i refleksji. Chętnym do pogłębienia wiedzy polecam inspirującą lekturę.

 

Umiejętności komunikacyjne, wymieniłabym na pierwszym miejscu spośród wszystkich niezbędnych w zawodzie nauczyciela. Dzięki nim, jesteśmy skutecznymi nauczycielami, słuchanymi przez dzieci, potrafimy efektywnie i bez konfliktów porozumiewać się z rodzicami wychowanków i koleżankami w pracy. Jedną z najbardziej znanych metod skutecznego porozumiewania się jest opisana przez Marshalla B. Rosenberga metoda porozumienia bez przemocy. Nazywana jest w skrócie PBP.